امروزه با توجه به بحث هایی كه در ارتباط با واقعی شدن قیمت انرژی و حذف یارانه های مربوط به آن در کشور مطرح است، افزایش هزینه های مصرف انرژی محتمل به نظر می رسد. بنابراین لزوم استفاده از هوشمندسازی ساختمان بیش از پیش پررنگ تر شده است. علاوه بر این، با توجه به پایان پذیر بودن منابع انرژی و اثرات مخرب مصرف بی رویه آن بر محیط زیست، می توان همگام با جامعه جهانی، با استفاده از تكنولوژی های نوین، در كاهش مصرف انرژی سهیم شد.
سیستم هوشمند ساختمان، علاوه بر نقشی كه در بهینه سازی مصرف انرژی دارد، آسایش و رفاه را نیز به ارمغان می آورد لذا میتوان امیدوار بود كه در زندگی پرمشغله و مدرن امروزی، راه حلی مناسب جهت ایجاد راحتی بیشتر و سرعت بخشیدن به امور روزانه باشد.

گاهی اوقات عدم حضور در منزل و فراموشی اموری که ممکن است خطری در پیش داشته باشند بسیار ناراحت کننده و دور از کنترل است.مثل مواقعی که به سفر چندروزه می روید و فراموش کرده اید درب ها را قفل کنید و یا گاز را ببندید.
یا مثلا تصور کنید سرکار هستید و جلسه شما تا دیروقت بطول می انجامد و دو کودک در خانه دارید که نگران امنیت آنها هستید یا می خواهید مطمئن شوید تکالیفشان را در نبود شما انجام داده اند.
هیچ یک از موارد یاد شده را نمی توانید با موبایل و تبلت و یا لب تابتان انجام دهید. می توانید؟
داشتن خانه هوشمند از نگرانی های شما کاسته و به شما این امکان را می دهد که از را ه دور کلیه لوازم الکترونیکی منزل خود را از طریق موبایل ، تبلت و یا لپ تاپ خود کنترل نمایید.به گونه ای که نرم افزاری بروی آنها نصب شده و شما میتوانید به نرم افزار ها و دستگاههای منزل خود وصل شده و از مزایای آن استفاده کنید.
درواقع کلیه لوازم الکترونیک شما در یک شبکه قرار گرفته و با استفاده از کنترل دوربین های مدار بسته و شبیه سازی حضور در منزل ، امنیت منزل خود را تضمین کرده و از راه دور در بستر اینترنت آن ها را کنترل کنید.
بدین سبب شما به دنیای کوچکی از اینترنت اشیا وارد می شوید .دنیایی که همه لوازم و اشیا یک شبکه می شوند و هر روزه با پیشرفت چشمگیری مواجه است.

خانه هوشمند دارای یك زیربنای ارتباطی پیشرفته است که در آن كلیه سیستم‌های الکترومکانیکی ساختمان به صورت مركزی مانیتور و كنترل می‌شوند و ساكنین این خانه ضمن استفاده از خدمات پیشرفته Smart Home در مصرف انرژی صرفه جوئی قابل ملاحظه‌ای كرده و لذت زندگی در یك خانه لوكس را نیز تجربه می‌كنند.

به‌طور كلی تجهیز ساختمان به مجموعه تجهیزاتی كه به منظور افزایش كارایی و بهره وری و ایجاد محیطی مطبوع برای ساكنین آن طراحی و اجرا میگردند، هوشمند سازی ساختمان نامیده می شود. هدف از اجرای پروژه های هوشمند سازی می تواند تبدیل فضا به یك فضای متمایز و لوكس، تبدیل ساختمان به یك ساختمان با مصرف بهینه انرژی و یا تبدیل خانه به یك خانه مدرن و امن با مدیریت هوشمند باشد.

این تبدیل می تواند تمامی و یا بخشی از تغییرات زیر در ساختمان باشد:

  • تنظیم و كنترل هوشمندانه روشنایی بر اساس زمان، میزان شدت نور طبیعی ونیز حضور ویا عدم حضور ساكنین.
  • تنظیم و كنترل هوشمندانه سرمایش وگرمایش وتهویه فضا بر اساس زمان، دمای هوای بیرون، فصل سال،حضور و یا عدم حضور ساكنین.
  • تنظیم و كنترل سیستم صوتی ( موسیقی) و پخش بی سیم موسیقی های متعدد در فضاهای مختلف منزل.
  • برنامه ریزی و كنترل تمامی تجهیزات امنیتی اعم از دوربین ها و سنسورها و سایر امكانات مرتبط.
  • یكپارچه سازی سیستم كنترل روشنائی، سیستم كنترل سرمایش و گرمایش، صوت و تصویر و امنیت در قالب یك سیستم یكپارچه و هماهنگ.

در پی پیشرفت روز افزون صنایع تجهیزات الكترونیكی منازل، صنعت هوشمندسازی ساختمان نیز تحولات عظیمی را شاهد بوده است. شبكه هوشمند منازل شامل بخش‌هایی از قبیل سرگرمی‌ها و تفریحات (پخش فیلم و موسیقی)، سیستم روشنایی، سیستم كنترل دما، سیستم امنیتی، انواع Interface، سیستم اطلاعاتی و ارتباط تجهیزات بخش‌های گفته شده می‌باشد.

بخش های مختلف خانه هوشمند

با وجود اینكه برداشت‌های مختلف از مفهوم خانه هوشمند می شود كه بستگی به اطلاعات هر فرد در این زمینه دارد، اما در اینجا مواردی مهم، مختصر و كاملاً پایه‌ای را از خانه هوشمند (اتوماسیون ساختمان) را ذكر می‌كنیم. معمولا هر خانه هوشمند شامل موارد زیر است:

  • كنترل دما
  • كنترل روشنایی
  • پرده‌های برقی و سایر تجهیزات موتوری
  • سیستم مدیریت مصرف انرژی
  • سیستم امنیتی
  • سیستم صوتی (با پوشش كامل منزل)
  • سیستم صوتی – تصویری
  • Interface (تجهیزات ارتباطی بین كاربران و سیستم)

 

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345